Data publikacji: 2015-08-13
Na podstawie ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 możliwa forma reklamy dla lekarzy i gabinetów lekarskich została bardzo mocno ograniczona. Właściwie można by rzec, że reklama nie powinna mieć w ogóle miejsca. Wszelkie informacje dotyczące gabinetu lub lekarza nie powinny nosić jej znamion. Jednak jest kilka możliwości, z których można skorzystać.
Wg interpretacji Naczelnej Izby Lekarskiej informacje nie mogą zawierać w szczególności:
W skrócie znaczy to, że w żaden sposób nie można podkreślać, że usługa wykonana w konkretnym gabinecie będzie wykonana lepiej, taniej, szybciej, czy lepszym sprzętem niż w innym miejscu.
Pomimo zakazu reklamy istnieje ścieśle zdefiniowany zakres informacji, które można udostępnić publicznie.
Informacja, podana do publicznej wiadomości powinna zawierać:
Dodatkowo można zamieścić informacje o:
Należy pamiętać o tym, że naruszenie zakazu reklamy usług zdrowotnych stanowi wykroczenie określone w art. 147a kodeksu wykroczeń. Warto, więc podjąć czynności informowania w taki sposób, by nie naruszyć ustawy, a mimo wszystko dać się znaleźć pacjentowi.
Pierwszą kwestią jest to, jak o wizycie w gabinecie będą mówić pacjenci, którzy już w nim byli. Wbrew pozorom często nie sama usługa jest kluczowa lecz jej cała otoczka. Jeśli od strony medyczne wszystko było dobrze to i tak na ogólny odbiór będą miały wpływ takie kwestie:
Wydają się to być banalne sprawy. Jednak nawet jeśli sam zabieg był wykonany w 100% profesjonalnie i jego wynik jest pozytywny, to mały detal może spowodować, że nie tylko pacjent nie wróci do gabinetu, ale jeszcze opowie swoim znajomym co "strasznego" go spotkało. Wiadomo również, że rekomendacja znajomego jest najskuteczniejszą formą reklamy.
Ponadto warto rozważyć otwarcie własnej strony internetowej, na której będziemy mogli publikować informacje, które, zgodnie z ustawą, możemy. Czyli wszystkie dane adresowe, dane dotyczące specjalizacji, świadczonych usług oraz cen. Dodatkowo uzupełnione o odpowiedni zestaw zdjęć wnętrza gabinetu. Zwykle obraz jest więcej wart niż tysiąc słów. Zdjęcia lekarza dodatkowo mogą zmniejszyć dystans między lekarzem, a pacjentem i tym samym zmniejszyć lęk przed wizytą.
Stworzenie strony dla gabinetu, pomimo tego, że jest dość drogie, to zwykle przynosi wymierne korzyści. Warto jednak pamiętać o tym, by wybierając twórcę strony internetowej nie kierować się tylko ceną. Strona internetowa w dzisiejszych czasach ma za zadanie budować profesjonalny wizerunek ? jej profesjonalizm pośrednio przekłada się na profesjonalizm firmy i ludzi, którzy za nią stoją.
Poza własną stroną internetową godne rozważenia jest także umieszczenie informacji w serwisach medycznych takich jak DoktordlaCiebie.pl. Dzięki temu większa ilość osób ma szansę znaleźć informację o gabinecie i często dopiero dowiedzieć się o jego istnieniu. Rejestrując swój gabinet na stronie DoktordlaCiebie.pl można wskazać również adres strony internetowej gabinetu, dzięki czemu możliwe jest kierowanie osób bezpośrednio na stronę firmową. Warto zwrócić uwagę, że na DoktorDlaCiebie.pl podstawowy pakiet informacji można umieścić bezpłatnie.
Ponieważ w Intrenecie informacji o lekarzach szukają w większości ludzie młodzi dlatego od czasu do czasu można zamieścić też informacje w prasie lokalnej w dziale związanym z medycyną. Pozwalamy w ten sposób na dotarcie informacji do osób preferujących tradycyjną, papierową, formę gazet. Warto skorzystać z tego typu usługi w szczególności jeśli w gabinecie pojawił się lekarz nowej specjalizacji lub jeśli gabinet powstał stosunkowo niedawno.
Pomimo ograniczonej ilości dozwolonych metod informowania pacjentów, pozostaje, jak widać, całkiem spory wachlarz możliwości nienaruszającej narzuconego przez ustawę ograniczenia. Warto zatem rozważyć wykorzystanie dozwolonych środków i sprawdzenie ich skuteczności w praktyce.
Opracowano na podstawie:
1. Opinia prawna w przedmiocie oganiczeń reklamy i informowania o zakresie i rodzaju udzielanych w praktyce lekarskiej świadczeń lekarskich. (ZESPÓŁ RADCÓW PRAWNYCH NACZELNEJ IZBY LEKARSKIEJ)
2. Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. 2011 Nr 112 poz. 654)
Zobacz także:
Autor:
Poznaj ofertę DoktordlaCiebie.pl i zobacz jakie efekty możesz uzyskać dzięki rejestracji w serwisie.